Literatūrinių kelionių sezonas atidarytas!

Nors Biržai turizmo sezoną atidarys šį savaitgalį, mes kiek paskubėjome ir į pirmą šių metų literatūrinę kelionę „Prabėgusių metų beieškant“ (Valentino Dagio istorinių romanų motyvais) kvietėme gegužės 7 dieną. Malonu būtent taip paminėti Spaudos atgavimo, kalbos ir knygos dieną, o ir šiuo maršrutu keliauti geriausia dabar, kai augmenija dar pilnai nesužaliavusi, nes tada atsiskleidžia visas lankomų objektų grožis.

Literatūrinės kelionės „Prabėgusių metų beieškant“ maršrutu keliavome antrą kartą. Pirmą kartą – 2021-aisiais, kai minėjome hidrotechniko, mėgėjiško kino kūrėjo, fotografo, literato, Biržų Garbės piliečio V. Dagio 85-ąsias gimimo metines.

Šių metų kelionės dalyviai nudžiugo išvydę V. Dagio žmoną Mariją Dagienę. Visi jautėmės pagerbti jos buvimu kartu.

Pati pirma kelionės stotelė buvo staigmena, jos dar neturėjome šiame maršrute. Aplankėme Alės Podėnienės kaimo turizmo sodyboje veikiantį Patefonų muziejų. Dėkojame sodybos šeimininkei už šiltą priėmimą, papasakotą muziejaus atsiradimo istoriją bei lyrines gaidas.

Važiuodami trumpam stabtelėjome gimtuosiuose Jono ir Adolfo Mekų Semeniškiuose, prie akmens laukuose, skirto J. Meko 95-ajam jubiliejui ir išnykusiam Semeniškių kaimui įprasminti.

Toliau vykome į Papilio miestelį. Ten aplankėme Papilio dvarvietę (vad. Zomkeliu). Daug kas liko nustebę, sužinoję, kad būtent čia 1612 m. gimė Jonušas Radvila ir, kad savu laiku Papilys buvo svarbesnis net ir už pačius Biržus. Taip pat pasivaikščiojome prie Papilio dvaro. Grafas Aleksandras de Šuazel-Gufjė buvo nusipirkęs šį dvarą, kurį giminė taip pat valdė iki 1940 m. V. Dagys šiame dvaro pastate kadaise lankė mokyklą.

Nuoširdžiai dėkojame aktyviai Skrebiškių bendruomenės narei, krašto istorijos puoselėtojai Marytei Undzėnienei, parodžiusiai vieną svarbiausių objektų – Kraštų dvarą, kuriame prasideda pirmasis veiksmas V. Dagio istoriniame romane „Prabėgę metai“. M. Undzėnienė taip pat aprodė Skrebiškių koplyčią, papasakojo jos istoriją, planuojamus tvarkymo darbus.

Biržų girioje aplankėme sukilėlių kapą (vad. Anglių kalnu) ir ten esantį paminklą, kritusiems sukilimo kovose 1863 m. dėl laisvos Lietuvos, uždegėme žvakutę ir pagerbėme žuvusiųjų atminimą.

Nuvažiavome prie Panemunės dvaro. Dabar likę tik dvaro pamatai. Dvaras buvęs medinis..., bet turtingas. Dvarininkų Koscelkovskių pagrindinis dvaras.

Prisiminimais apie V. Dagio parengtos knygos „Tarp gyvybės ir mirties“ (Karo meto Jono Reinsono dienoraščiai) pristatymą Erbergėje (Latvijos r.) dalijosi kelionės dalyvis pedagogas Manfredas Bridžius.

Grįždami sustojome Rinkuškių kapinėse, aplankėme ir pagerbėme istorinių romanų autoriaus V. Dagio kapą. Birželio mėnesio pabaigoje jau bus penkeri metai kaip jis mirė (2017 m.).

Per 6 valandas nukeliavome beveik 100 kilometrų, pamatėme pažįstamas, o kai kam dar neatrastas vietas, išgirdome pasakojimus, kaip jos susijusios su V. Dagiu, jo gyvenimu ir kūryba.

„Važiavome tais pačiais keliais, kuriais ir jis kažkada važiavo, skaitėme jo tekstus“,- kelionės pabaigoje sakė ekskursijos vadovė vyresn. bibliotekininkė Liuda Prunskienė.

Dar kartą nuoširdžiai dėkojame gerb. Marijai už skirtą šeštadienio laiką mums ir, žinoma, įvertintą kelionę, skirtą jos vyrui V. Dagiui atminti.

Labai džiaugiamės, kad literatūrinis turizmas vis labiau populiarėja. Mūsų biblioteka kviečia keliauti net šešiais literatūrinių kelionių maršrutais po Biržų kraštą. Informaciją apie keliones rasite ČIA.

Jono ir Adolfo Mekų palikimo studijų centras vykdo ekskursiją „Jono ir Adolfo Mekų keliais“. Plačiau skaitykite ČIA.